Tips voor het gebruik van tuinmachines!


Veiligheid!
Wanneer u werkt met machines zijn PBM's (Persoonlijke Beschermingsmiddelen) absoluut aan te raden. Bescherming van de oren, ogen, gezicht, handen en voeten zijn eigenlijk standaard. Denk verder aan hoge schoenen met zaagbescherming, en voor de kettingzaag raad ik aan om ook nog een speciale zaagbroek te dragen. Deze zijn verkrijgbaar vanaf zo'n €85,- en zijn elke cent dubbel en dwars waard!



Tuinmachines uit China, goedkoop of duurkoop?
We hebben ze allemaal al gezien, die goedkope tuinmachines op internet of in de supermarkt. Voor nog geen €100,- heeft u al een trimmer, een heggenschaar of een kettingzaag op benzine. Super leuk natuurlijk! Ze zien er meestal zo mooi uit en het merk klinkt ook min of meer bekend. Dus waarom niet, dat spul is toch allemaal hetzelfde?

Helaas niet. Het enige "voordeel" van zo'n machine is de lage aanschafprijs. Maar in gebruik, of zelfs al bij het uitpakken, blijkt de machine vaak van erg slechte kwaliteit te zijn en zal dus ook snel stukgaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn gebroken handvatten, een niet werkende beveiliging, niet af te stellen, snel versleten of gebroken zaagkettingen, gesmolten bougies, gebroken chassisdelen, problemen met mechanische overbrengingen, slechte elektronica, etc. Verder is het erg moeilijk, dan wel niet onmogelijk, om vervangende onderdelen voor reparatie te vinden. En als het al lukt, dan zijn deze meestal van dezelfde slechte kwaliteit als de rest van de machine. Tot slot komt er ook nog een stukje veiligheid bij kijken. Door alle mogelijke structurele problemen zijn deze machines ronduit levensgevaarlijk!

Bij mij bent u ook welkom met uw goedkope Chinese machine. Ik doe graag mijn best om uw machine te repareren. Maar houd er rekening mee dat reparatie niet altijd vanzelfsprekend is en dat de reparatiekosten uiteindelijk groter kunnen worden dan de nieuwprijs van de hele machine. Verder kan ik bij dergelijke machines helaas ook geen garantie op de reparatie aanbieden.

Wanneer u een machine zoekt voor een kleinere prijs, dan adviseer ik u om een gebruikte machine van een goed merk te kopen. Ik kan u hierbij met raad en daad bijstaan.




De beste benzine voor 2-takt tuinmachines?
Wanneer u een nieuwe Stihl heeft gekocht dan raad ik aan om hiervoor Stihl Motomix te gebruiken, met name vanwege de (verlengde) fabrieksgarantie. Voor andere merken is Aspen een prima alternatief. Dit zijn beide hoogwaardige brandstoffen voor 2-takt tuinmachines en ik ben ervan overtuigd dat ze beide bijdragen aan een langere levensduur van de machine. Net als bij een auto, heeft ook uw tuinmachine in de eerste paar jaar de hoogste inruil- of verkoopwaarde. Daarom raad ik aan om in de eerste jaren sowieso een brandstof van hogere kwaliteit te gebruiken. Of in het geval van Stihl, zelfs de brandstof te gebruiken die door de fabrikant van de machine wordt aanbevolen.

Voor wat oudere machines kunt u heel goed kant-en-klare 2-takt benzine van de benzinepomp gebruiken. Dit wordt ook wel mengsmering of brommerbenzine genoemd en het grootste voordeel hiervan is dat het goedkoper is dan de merkbrandstoffen. Bij intensief beroepsmatig gebruik merk ik dat kant-en-klare mengsmering van de pomp vaak iets minder goed presteert dan de merkbrandstoffen. Maar bij thuisgebruik is dit verschil eigenlijk niet merkbaar. Tot slot kunt u 2-takt benzine ook prima zelf aanmaken van speciale 2-takt olie en Euro 95 benzine. De verhouding is 1:50, dus bijvoorbeeld 100ml 2-takt olie op 5 liter benzine. De kwaliteit van uw eigen mengsel is hierbij vooral afhankelijk van de kwaliteit van uw smeerolie.

Mengsmering kan "bederven", of in ieder geval slechter gaan presteren over tijd. Daarom raad ik aan om deze relatief koel te bewaren en sowieso binnen een half jaar te gebruiken. Motomix en Aspen zijn volgens de fabrikant langer houdbaar dan mengsmering van de pomp.

Ik raad u aan om sowieso bij één soort benzine te blijven, en wanneer u zelf mengt, altijd grote zorg te besteden aan de juiste mengverhouding. Het mixen van verschillende brandstoffen kan namelijk onregelmatig lopen en andere problemen veroorzaken. Wanneer ik de machine voor u afstel, dan gebruik ik hiervoor altijd de brandstof die u zelf het liefste gebruikt.

Te schrale benzine (dat is benzine met te weinig olie) geeft te weinig smering en zal daardoor ernstige motorschade veroorzaken. Te vette benzine veroorzaakt sowieso onregelmatig lopen, verkoling van de bougie en de zuiger, het kan op langere termijn een vastloper veroorzaken en het geeft ongezonde rook af.

Je hoort vaak dat ietwat oudere machines wel vettere benzine, bijvoorbeeld 1:40, mogen hebben. Maar dit raad ik af. Als de machine al zo sterk versleten is dan kunnen deze onderdelen maar beter worden vervangen voordat er een onveilige situatie ontstaat. Ook met een oudere machine kunt u bij mij terecht. Ik probeer de onderdelen voor u te vinden, eventueel ook tweede hands, of ik repareer de onderdelen die er zijn.



Een maaimes slijpen, dat kan ik toch zelf?
Natuurlijk kan dit! Met de haakse slijper en een lamellenschijfje erop komt u al een heel eind. Maar houd er rekening mee dat ik meer doe dan alleen maar slijpen. Ik controleer het mes op schade en bepaal de resterende veilige levensduur, ik balanceer het mes zorgvuldig zodat uw machine niet onnodig trilt en ik controleer de rest van de machine ook gelijk op functie en veiligheid.

Voor het slijpen van een zaagketting gebruik ik een speciale kettingslijpmachine. Hiermee kan ik niet alleen de tanden van de ketting weer scherp maken, maar ook nauwkeurig in elke gewenste hoek slijpen.

De juiste snijhoek van de tanden is afhankelijk van de hardheid van het hout dat u wilt zagen. Wanneer u vaak verschillende soorten hout verzaagt dan is het zeker een overweging waard om 2 verschillend geslepen zaagkettingen bij de machine te houden. Net als zomer- en winterbanden voor de auto, heeft elke zaagketting dan zijn eigen specifieke toepassing en daarmee voorkomt u onnodige slijtage en kosten. Nieuwe kettingen hebben vaak een snijhoek van 30 graden. Maar ook een nieuwe ketting omslijpen naar 20 tot 35 graden is geen enkel probleem.






Opbergtips voor wat langere perioden.

Persoonlijk houd ik ervan om de machine helemaal schoon en gebruiksklaar op te bergen, zodat ik de eerst volgende keer gelijk aan mijn klusje kan beginnen.

Ik verwijder eerst al het aangekoekte vuil met een harde borstel, en olie of benzineresten met een poetslap. Kleinere machines zoals de kettingzaag of bosmaaier blaas ik het liefste schoon met perslucht uit de compressor. Pas wel op dat u hierbij geen losse onderdelen verliest.



Bij een grasmaaier is het belangrijk om de onderkant van het maaidek zo goed mogelijk grasvrij te maken. De grote plakken kunt u wegsteken met een plamuurmes, de rest borstelt u weg met een harde borstel. Moderne grasmaaiers hebben vaak een wateraansluiting op het maaidek, dit scheelt veel werk, want hiermee kunt u de machine zichzelf laten reinigen. Als u geen wateraansluiting op het maaidek heeft, dan kan ik deze eventueel voor u installeren. Deze zorgvuldige reiniging zorgt ervoor dat het maaidek efficiënt blijft werken en niet voortijdig begint door te roesten.

Ik hou ervan om na de reiniging de snijdende delen van de machine te scherpen, of zelfs te vervangen wanneer dit nodig is. Verder reinig ik gelijk het luchtfilter en controleer ik de bougie. Na intensief gebruik leeg ik ook de benzinetank en reinig ik de carburateur. Laat bij een 4-takt machine wel altijd de motorolie in de machine zitten en controleer ook het oliepijl. Tot slot vet ik de bewegende en snijdende delen even in met wat schone olie op een kwastje. Dit voorkomt dat ze gaan (vast)roesten.

Benzine in de tank kan degraderen over tijd. Hierdoor kan het brandstofsysteem verstoppen met niet of slecht lopen als gevolg. Aan de andere kant is langdurig opbergen met een lege tank ook af te raden, omdat hierdoor uiteindelijk de pakkingen en rubbers zullen uitdrogen. Daarom raad ik aan om de machine op te bergen met wat frisse benzine in de tank. Na ongeveer 3 maanden zou ik de benzine verversen, en de machine ook nog even warm laten lopen. Op deze manier blijft de brandstof fris en de machine klaar voor gebruik.

Gebruikt u een accu tuinmachine? Haal dan voordat u de machine opbergt de accu’s eruit en inspecteer deze op schade (zoals bijvoorbeeld scheuren, breuken, lekkage of zwellingen). Maakt u voor langere tijd geen gebruik meer van de accu’s? Berg ze dan op bij kamertemperatuur. Zorg er ook voor dat de accu’s volledig opgeladen zijn voordat u ze opbergt, en laad ze gerust om de 3 maanden even bij.

Bij een elektrische tuinmachine is het verder van belang dat het snoer van de machine en eventueel uw verlengsnoer in orde zijn. Controleer voordat u de machine opbergt het snoer op uitdroging, breuken en scheuren. Constateert u dat het snoer of het verlengsnoer beschadigingen heeft, laat deze dan vervangen. Zo werkt u veilig en komt u niet voor nare verrassingen te staan wanneer u de machine weer nodig hebt.



Binnenkort meer tips...